Вежба
3. – Стартовање
и
заустављање
мотора са
временским
кашњењем
Задатак
вежбе 3:
а.
Повезати
асинхрони
мотор на
мрежу тако да
се мотор
аутоматски
зауставља
после
времена t
од момента
пуштања у
рад.
Предвидети и
могућност
ручног
искључења
мотора у
сваком тренутку
деловањем на
тастер.
б.
Повезати
асинхрони
мотор на
мрежу тако да
се мотор
стартује
после времена
t од
момента
притиска на
одговарајући
тастер и да
се зауставља
по жељи
притиском на
други тастер.
Теоријски
део
Често
се у пракси
при
реализацији
различитих
производних
процеса
захтева
одложено
деловање
одређених
елемената
управљачког
процеса из
различитих
разлога.
Прави
разлози
одложеног
временског
деловања
појединих
елемената у
неком
процесу, леже
у самим
захтевима
тог процеса.
Тада у
управљачки
процес наступају
елементи са
одложеним
реаговањем
од којих су
најчешће
употребљавани
временски
релеји. Они
омогућавају
да по њиховом
побуђивању
сачекају
одређено
време које се
најчешће
може
подешавати а
потом
реагују и
изврше
задатак.
Такво
деловање
временских
релеја
показаће се
на
реализацији
два врло
једноставна задатка,
која су
везана за
управљање асинхроним
мотором, и
извести и
облику вежбе.
Потребно
је
прикључити
асинхрони
мотор на
извор
напајања на
панелу преко
одговарајућих
елемената,
тако да се у
првом
случају мотор
аутоматски
заустави по
истеку предвиђеног
времена t
од момента
пуштања у
рад, а у
другом
случају да
мотор
стартује
после истека
времена t
од деловања
на тастер за
укључење. У
оба ова
случаја
јасно је да
се морају
користити временске
јединице, тј.
временски
релеји са функцијом
која
омогућавају
деловање са неким
закашњењем.
Треба
оставити
могућност
заустављања
мотора у оба
случаја
деловањем на
тастер за
искључење.
Вежба
3а.
Опис
вежбе и
управљачка
шема
У
првом
случају,
мотор треба
прикључити
на извор
напајања
(изведеног на
паноу преко главног
прекидача и
аутоматских
осигурача),
преко
одговарајуће
везе
расположивих
елемената у
ормару, у
циљу
остваривања
управљачког
задатка.
Мотор треба
да се
директно
стартује и да
се од тог
тренутка
аутоматски
искључи за
предвиђено
време t.
Дакле, може
се користити
расположиви
мултифункционални
временски
релеј са
функцијом
кашњења
реаговања (функција
А) који ће
бити побуђен
у тренутку укључења
мотора и по
истеку
предвиђеног
времена t
реаговати
одвајањем
електромагнета
контактора
од напона што
ће
проузроковати
искључење
мотора.
Потребно је
да се у сваком
тренутку
мотор може
искључити
деловањем на
тастер за
искључење Тi.
Користити
биметалну
заштиту и
омогућити светлосну
сигнализацију
квара.
На
основу
дефинисаног
задатка,
управљачка
шема треба да
задовољи
следеће
захтеве:
·
укључивањем
главног прекидача
у ормару,
мотор треба
да је без
напајања, тј.
главни
контакти
контактора К
треба да су
отворени;
· ако је
мотор
искључен
његово
укључење се остварује
деловањем на
тастер Tu;
· деловањем
на тастер Тu
електромагнет
контактора К
треба да дође
под напон и
контактор
затвори
своје главне
контакте;
држање се
остварuје
помоћним NО
(нормално
отвореним)
контактом
контактора К
који је везан
паралелно
тастеру Tu;
·
када
електромагнет
прекидача
дође под напон,
потребно је
да и
временски
релеј дође
под напон да
би било
стартовано
одбројавање
до реаговања
релеја;
·
потребно
је
обезбедити
светлосну
сигнализацију
зеленом
лампицом
када је мотор
укључен;
·
деловањем
временског
релеја треба
да дође до
искључења
електромагнета
контактора К;
· потребно
је да се у
сваком
тренуткu
мотор може
искључити
деловањем на
тастер Ti;
·
у
случају
деловања
биметалне
заштите треба
да дође до
одвајања
мотора од
напајања прекидањем
напајања
управљачког
дела кола и
сигнализирања
квара црвеном
лампицом.
Управљачка
шема која
задовољава
сваки од ових
захтева има
изглед као на
слици 53:
Слика 53
– Управљачка
шема вежбе 3а.
Елементи
управљачке
шеме:
F1
– аутоматски
осигурач
FT
– биметална
заштита
Tu
– тастер
за
укључивање
мотора
Ti
– тастер
за
искључивање
мотора
T
– временски
релеј
K
– главни
контактор
Hzel.
– сигнализација
укљученог
мотора
Hcrv.
– сигнализација
реаговања
биметалне
заштите
Деловањем
на тастер Tu
електромагнет
контактора
долази под
напон и он
затвара
своје главне
контакте
(мотор креће).
У истом
тренутку
побуђује се
временски
релеј Т и он
започиње
одбројавање
до реаговања.
Држање и
побуду временског
релеја после
опуштања
тастера
обезбеђује
помоћни
нормално
отворени контакт
(К 53-54)
контактора К
који је везан
паралелно
тастеру Tu.
Светлосна
сигнализација
зеленом
лампицом Hzel.
је
обезбеђена
паралелним
везивањем
лампице са
електромагнетом
контактора К
(када је
електромагнет
под напоном
мотор је
укључен и
светли
лампица).
По
истеку
подешеног
времена
затезања временски
релеј Т
реагује
променом
свог стања,
тј. отварањем
својих
нормално
затворених (NC)
контаката (Т 15-16)
који
прекидају
струјно коло
електромагнета
и долази до
отварања главних
контаката
контактора К.
Мотор се зауставља
и сви
елементи се
враћају у
своје стабилно
(нормално,
безнапонско)
стање.
Мотор
се у било ком
тренутку
рада може
искључити
деловањем на
тастер Ti. У случају
реаговања
биметалне
заштите
долази до
искључења
мотора.
Реаговањем
биметала FT отварају
се његови
помоћни NC контакти (FT 95-96) који
прекидају
напајање
управљачке
шеме а
затварају NO
контакти (FT 97-98) који
преко црвене
лампице Hcrv.
омогућавају
светлосну
сигнализацију
квара.
Вежба
3б.
У
другом делу
вежбе
потребно је
обезбедити
кашњење
стартовања
мотора. Мотор
треба такође
прикључити
на извор
паноа преко
одговарајућих
расположивих
елемената
тако да се
мотор
покрене
после
предвиђеног
времена t
по притиску
на тастер за
укључење.
Може се
користити
временски
релеј са
функцијом
кашњења
реаговања
(функција А)
који ће бити
побуђен
притиском на
тастер за
укључење Tu,
и реаговати
после
предвиђеног
времена затезања
активирајући
контактор К
(довешће електромагнет
контактора К
под напон),
којим ће
мотор бити
покренут.
Потребно је
предвидети и
тастер Ti за
искључење
мотора.
Користити
биметалну заштиту
и омогућити
светлосну
сигнализацију
квара.
На
основу
дефинисаног
задатка
управљачка
шема треба да
задовољи
следеће
захтеве:
·
укључивањем
главног
прекидача на
панелу, мотор
се не сме
ставити под
напон, тј.
главни
контакти
контактора К
треба да су
отворени;
·
ако је
мотор
искључен,
његово
укључење са временским
затезањем
треба да се
оствари деловањем
на тастер Tu;
·
деловањем
на тастер Tu
треба да дође
до
побуђивања
временског
релеја који
отпочиње
одбројавање
до реаговања;
држање
релеја под
напоном
треба да омогући
помоћни
контактор Kp;
· тастер Tu треба да омогући и активирање помоћног контактора Kp;
· треба обезбедити светлосну сигнализацију жутом лампицом да је одбројавање почело;
· по истеку времена затезања t, временски релеј треба да активира контактор К стављајући његов електромагнет под напон;
· треба обезбедити светлосну сигнализацију зеленом лампицом када је мотор укључен;
· потребно је да се мотор може у сваком тренутку искључити деловањем на тастер Ti;
· у случају деловања биметалне заштите треба да дође до одвајања мотора од напајања прекидањем напајања управљачког дела кола и сигнализирања квара црвеном лампицом.
Управљачка шема која задовољава сваки од ових захтева има изглед као на слици 54:
Слика 54 – Управљачка шема вежбе 3б.
Елементи управљачке шеме:
F1 – аутоматски осигурач
FT – биметална заштита
Tu – тастер за укључивање мотора
Ti – тастер за искључивање мотора
T – временски релеј
K – главни контактор
Kp – помоћни контактор
Hzel. – сигнализација укључења мотора
Hzut. – сигнализација одбројавања од тренутка укључења
Hcrv. – сигнализација реаговања биметалне заштите
Деловањем
на тастер Тu
долази
до
активирања
(побуђивања)
временског
члана Т који
почиње са
одбројавањем
до реаговања.
Такође
долази до
активирања и
помоћног
контактора Kp који
својим
помоћним NО
контактом
(Kp 53-54)
омогућава
држање
временског
члана Т под напоном
по опуштању
тастера Tu.
Светлосна сигнализација да је временски релеј Т активиран, обезбеђена је жутом лампицом Hžut. која је преко NC контаката (Т 15-16) временског релеја Т везана за његове побудне крајеве А1 и А2 тј. за А1 и за нулту тачку ормара.
Кад
временски
члан Т
одброји
унапред подешено
време t, он
реагује и
затвара
своје NO
контакте (Т 15-18)
тиме
активирајући
контактор К
(његов
електромагнет
долази под
напон) што
доводи до
стартовања
мотора и
светлосне
сигнализације
зеленом лампицом Hzel.. Жуту лампицу
искључују NC контакти
(Т 15-16)
временског релеја.
Мотор се у било ком тренутку рада може искључити деловањем на тастер Ti, чиме се прекида напајање (побуда) временског релеја и он се враћа у своје нормално (стабилно) стање. То стање подразумева отварање нормално отворених контаката временског релеја што има за последицу деактивирање контактора К и одвајање мотора од напајања (мотор се зауставља).
Реаговањем биметала FT као и у прошлом задатку отварају се његови помоћни NC контакти (FT 95-96) који прекидају напајање управљачке шеме, тиме и мотора а затварају NO помоћни контакти (FT 97-98) који омогућавају сигнализацију квара црвеном лампицом.
Припрема студента за извођење вежбе
Пре уласка у лабораторију студент треба да уради следеће:
· Разјаснити задатак и управљачку шему за дату вежбу и отклонити све сумње што се тиче разумевања њеног функционисања.
· Као додатну припрему искористи материјал из фолдера VEZBA3 са приложеног CD-а за разумевање реализације сличних задатака. На CD-у се налазе:
§ управљачка и спојна шема за штампање нацртане у програму AutoCAD 2008,
§ ова вежба симулирана у програму „Constructor“ (фајл „vezba3.Lad“),
§ анимације и симулације сличних управљачких задатака као и остали материјал везан за вежбу 3 (фолдер DODATNI MATERIJAL),
§ каталози са детаљним подацима и карактеристикама употребљених елемената (фолдер KATALOSKI PODACI);
· Имајући у виду расположиву опрему и елементе студент треба сам да покуша да смисли другачију или допуни постојећу шему реализације, испроба њено функционисање у програму „Constructor“ и предложи је асистенту.
Провера припремљености студента
Одговорити на следећа питања:
· Која је улога временских релеја? Како се најчешће деле према реаговању?
· Која је разлика код релеја са кашњењем реаговања и кашњењем деактивирања?
· Која функција релеја сe користи за вежбу? Зашто?
· Шта се дешава са контактима релеја по истеку времена затезања?
· Шта би се десило ако се на ред са жутом лампицом не би везао NC контакт временског релеја већ само кратко спојио?
· Која је улога помоћног контактора Kp у последњој управљачкој шеми?
· Шта ће се десити ако се пре истека времена затезања временског релеја делује на тастер за искључење? Да ли ће мотор стартовати по истеку затезног времена? Зашто?
· Ако се случајно погреши, и уместо NO контаката помоћног контактора Kp вежу његови NC контакт, шта ће се дешавати по стављању везе под напон, укључивањем главног прекидача напајања паноа?
Рад у лабораторији
Вежба 3а.
Потребни елементи и подаци:
Назив елемента |
Ком. |
Конфигурација контаката |
Напомена |
Контактор К |
1 |
- 3 NО главни - 1 NО помоћни |
Као главни користити први контактор који је обједињен са биметалном заштитом |
Тастери Тu и Тi |
2 |
- 1 NО - 1 NC |
Зелени тастер је са NО контактима. Црвени тастер је са NC контактима |
Временски релеј Т |
1 |
- 1 NC |
Релеј подесити на функцију А и на затезно време које је дато испод таблице |
Лампице Хzel. и Хcrv. |
2 |
|
Користе се зелена и црвена лампица |
Биметална заштита FT |
1 |
- 3 NО главни - 1 NC помоћни - 1 NО помоћни |
Биметална заштита је у склопу првог контактора |
Подесити временски члан T на затезно време t=10s.
Поступак рада:
· Проверити да ли је главни прекидач у ормару искључен;
· Идентификовати потребне елементе за реализацију и њихове контакте;
· Повезати елементе према приложеној спојној шеми;
· Прво повезати главне струјне кругове (црним везама) а на крају управљачки део (црвеним везама);
· Преконтролисати везе;
· Подесити потребне параметре (функцију релеја, затезно време);
· Позвати асистента да преконтролише да ли је све добро повезано;
· У присуству асистента укључити главни прекидач у ормару;
· Извршити управљачки задатак;
· Попунити извештај о обављеној вежби;
· По обављеном задатку искључити мотор деловањем на тастер за искључење;
· Искључити главни прекидач у ормару;
· Развезати постојеће везе и вратити све у почетно стање.
Спојна шема:
Слика 55 – Спојна шема вежбе 3а
Вежба 3б.
Потребни елементи и подаци:
Назив елемента |
Ком. |
Конфигурација контаката |
Напомена |
Контактор К |
1 |
- 3 NО главни - 1 NО помоћни |
Ово је главни контактор. Користити први контактор који је обједињен са биметалном |
Контактор Кp |
1 |
- 3 NО главни |
Ово је помоћни контактор. Изабрати један од два слободна |
Тастер Тu и Тi |
2 |
- 1 NО - 1 NC |
Зелени тастер је са NО контактима Црвени тастер је са NC контактима |
Временски релеј Т |
1 |
- 1 NC - 1 NО |
Користе се и NО и NC контакти временског релеја. Релеј подесити на функцију А и на затезно време које је дато испод таблице |
Лампице Hzel., Hžut. и Hcrv. |
3 |
|
Користе се жута, зелена и црвена лампица |
Биметална заштита FT |
1 |
- 3 NО главни - 1 NC помоћни - 1 NО помоћни |
Биметална заштита је у скопу првог контактора |
Подесити временски члан T на затезно време t=10 s.
Спојна шема:
Слика 56 – Спојна шема вежбе 3б.
Поступак рада:
Извештај о обављеној вежби: