Вежба 3. – Стартовање и заустављање мотора са временским кашњењем

 

Задатак вежбе 3:

а. Повезати асинхрони мотор на мрежу тако да се мотор аутоматски зауставља после времена t од момента пуштања у рад. Предвидети и могућност ручног искључења мотора у сваком тренутку деловањем на тастер.

б. Повезати асинхрони мотор на мрежу тако да се мотор стартује после времена t од момента притиска на одговарајући тастер и да се зауставља по жељи притиском на други тастер.

 

Теоријски део

 

Често се у пракси при реализацији различитих производних процеса захтева одложено деловање одређених елемената управљачког процеса из различитих разлога. Прави разлози одложеног временског деловања појединих елемената у неком процесу, леже у самим захтевима тог процеса. Тада у управљачки процес наступају елементи са одложеним реаговањем од којих су најчешће употребљавани временски релеји. Они омогућавају да по њиховом побуђивању сачекају одређено време које се најчешће може подешавати а потом реагују и изврше задатак.

Такво деловање временских релеја показаће се на реализацији два врло једноставна задатка, која су везана за управљање асинхроним мотором, и извести и облику вежбе.

Потребно је прикључити асинхрони мотор на извор напајања на панелу преко одговарајућих елемената, тако да се у првом случају мотор аутоматски заустави по истеку предвиђеног времена t од момента пуштања у рад, а у другом случају да мотор стартује после истека времена t од деловања на тастер за укључење. У оба ова случаја јасно је да се морају користити временске јединице, тј. временски релеји са функцијом која омогућавају деловање са неким закашњењем. Треба оставити могућност заустављања мотора у оба случаја деловањем на тастер за искључење.

 

Вежба 3а.

 

Опис вежбе и управљачка шема

 

У првом случају, мотор треба прикључити на извор напајања (изведеног на паноу преко главног прекидача и аутоматских осигурача), преко одговарајуће везе расположивих елемената у ормару, у циљу остваривања управљачког задатка. Мотор треба да се директно стартује и да се од тог тренутка аутоматски искључи за предвиђено време t. Дакле, може се користити расположиви мултифункционални временски релеј са функцијом кашњења реаговања (функција А) који ће бити побуђен у тренутку укључења мотора и по истеку предвиђеног времена t реаговати одвајањем електромагнета контактора од напона што ће проузроковати искључење мотора. Потребно је да се у сваком тренутку мотор може искључити деловањем на тастер за искључење Тi. Користити биметалну заштиту и омогућити светлосну сигнализацију квара.

На основу дефинисаног задатка, управљачка шема треба да задовољи следеће захтеве:

·         укључивањем главног прекидача у ормару, мотор треба да је без напајања, тј. главни контакти контактора К треба да су отворени;

·         ако је мотор искључен његово укључење се остварује деловањем на тастер Tu;

·         деловањем на тастер Тu електромагнет контактора К треба да дође под напон и контактор затвори своје главне контакте; држање се остварuје помоћним NО (нормално отвореним) контактом контактора К који је везан паралелно тастеру Tu;

·         када електромагнет прекидача дође под напон, потребно је да и временски релеј дође под напон да би било стартовано одбројавање до реаговања релеја;

·         потребно је обезбедити светлосну сигнализацију зеленом лампицом када је мотор укључен;

·         деловањем временског релеја треба да дође до искључења електромагнета контактора К;

·         потребно је да се у сваком тренуткu мотор може искључити деловањем на тастер Ti;

·         у случају деловања биметалне заштите треба да дође до одвајања мотора од напајања прекидањем напајања управљачког дела кола и сигнализирања квара црвеном лампицом.

 

Управљачка шема која задовољава сваки од ових захтева има изглед као на слици 53:

䄀搀漀戀攀 匀礀猀琀攀洀猀

Слика 53 – Управљачка шема вежбе 3а.

 

Елементи управљачке шеме:

F1    –  аутоматски осигурач

FT    –  биметална заштита

Tu     –  тастер за укључивање мотора

Ti     –  тастер за искључивање мотора

T      –  временски релеј

K     –  главни контактор

Hzel.     –  сигнализација укљученог мотора

Hcrv.    –  сигнализација реаговања биметалне заштите

 

Деловањем на тастер Tu електромагнет контактора долази под напон и он затвара своје главне контакте (мотор креће). У истом тренутку побуђује се временски релеј Т и он започиње одбројавање до реаговања. Држање и побуду временског релеја после опуштања тастера обезбеђује помоћни нормално отворени контакт (К 53-54) контактора К који је везан паралелно тастеру Tu. Светлосна сигнализација зеленом лампицом Hzel. је обезбеђена паралелним везивањем лампице са електромагнетом контактора К (када је електромагнет под напоном мотор је укључен и светли лампица).

По истеку подешеног времена затезања временски релеј Т реагује променом свог стања, тј. отварањем својих нормално затворених (NC) контаката (Т 15-16) који прекидају струјно коло електромагнета и долази до отварања главних контаката контактора К. Мотор се зауставља и сви елементи се враћају у своје стабилно (нормално, безнапонско) стање.

Мотор се у било ком тренутку рада може искључити деловањем на тастер Ti. У случају реаговања биметалне заштите долази до искључења мотора. Реаговањем биметала FT отварају се његови помоћни NC контакти (FT 95-96) који прекидају напајање управљачке шеме а затварају NO контакти (FT 97-98) који преко црвене лампице Hcrv. омогућавају светлосну сигнализацију квара.

 

Вежба 3б.

 

У другом делу вежбе потребно је обезбедити кашњење стартовања мотора. Мотор треба такође прикључити на извор паноа преко одговарајућих расположивих елемената тако да се мотор покрене после предвиђеног времена t по притиску на тастер за укључење. Може се користити временски релеј са функцијом кашњења реаговања (функција А) који ће бити побуђен притиском на тастер за укључење Tu, и реаговати после предвиђеног времена затезања активирајући контактор К (довешће електромагнет контактора К под напон), којим ће мотор бити покренут. Потребно је предвидети и тастер Ti за искључење мотора. Користити биметалну заштиту и омогућити светлосну сигнализацију квара.

На основу дефинисаног задатка управљачка шема треба да задовољи следеће захтеве:

·         укључивањем главног прекидача на панелу, мотор се не сме ставити под напон, тј. главни контакти контактора К треба да су отворени;

·         ако је мотор искључен, његово укључење са временским затезањем треба да се оствари деловањем на тастер Tu;

·         деловањем на тастер Tu треба да дође до побуђивања временског релеја који отпочиње одбројавање до реаговања; држање релеја под напоном треба да омогући помоћни контактор Kp;

·         тастер Tu треба да омогући и активирање помоћног контактора Kp;

·         треба обезбедити светлосну сигнализацију жутом лампицом да је одбројавање почело;

·         по истеку времена затезања t, временски релеј треба да активира контактор К стављајући његов електромагнет под напон;

·         треба обезбедити светлосну сигнализацију зеленом лампицом када је мотор укључен;

·         потребно је да се мотор може у сваком тренутку искључити деловањем на тастер Ti;

·         у случају деловања биметалне заштите треба да дође до одвајања мотора од напајања прекидањем напајања управљачког дела кола и сигнализирања квара црвеном лампицом.

 

Управљачка шема која задовољава сваки од ових захтева има изглед као на слици 54:

 

 

䄀搀漀戀攀 匀礀猀琀攀洀猀

 

Слика 54 – Управљачка шема вежбе 3б.

 

 

Елементи управљачке шеме:

 

F1    –  аутоматски осигурач

FT    –  биметална заштита

Tu     –  тастер за укључивање мотора

Ti     –  тастер за искључивање мотора

T      –  временски релеј

K     –  главни контактор

Kp    –  помоћни контактор

Hzel.     –  сигнализација укључења мотора

Hzut.     –  сигнализација одбројавања од тренутка укључења

Hcrv.    –  сигнализација реаговања биметалне заштите

 

 

 

 

Деловањем на тастер Тu долази до активирања (побуђивања) временског члана Т који почиње са одбројавањем до реаговања. Такође долази до активирања и помоћног контактора Kp који својим помоћним NО контактом
(Kp 53-54) омогућава држање временског члана Т под напоном по опуштању тастера Tu.

Светлосна сигнализација да је временски релеј Т активиран, обезбеђена је жутом лампицом Hžut. која је преко NC контаката (Т 15-16) временског релеја Т везана за његове побудне крајеве А1 и А2 тј. за А1 и за нулту тачку ормара.

Кад временски члан Т одброји унапред подешено време t, он реагује и затвара своје NO контакте (Т 15-18) тиме активирајући контактор К (његов електромагнет долази под напон) што доводи до стартовања мотора и светлосне сигнализације зеленом лампицом Hzel.. Жуту лампицу искључују NC контакти
(Т 15-16) временског релеја.

Мотор се у било ком тренутку рада може искључити деловањем на тастер Ti, чиме се прекида напајање (побуда) временског релеја и он се враћа у своје нормално (стабилно) стање. То стање подразумева отварање нормално отворених контаката временског релеја што има за последицу деактивирање контактора К и одвајање мотора од напајања (мотор се зауставља).

Реаговањем биметала FT као и у прошлом задатку отварају се његови помоћни NC контакти (FT 95-96) који прекидају напајање управљачке шеме, тиме и мотора а затварају NO помоћни контакти (FT 97-98) који омогућавају сигнализацију квара црвеном лампицом.

 

Припрема студента за извођење вежбе

 

Пре уласка у лабораторију студент треба да уради следеће:

·         Разјаснити задатак и управљачку шему за дату вежбу и отклонити све сумње што се тиче разумевања њеног функционисања.

·         Као додатну припрему искористи материјал из фолдера VEZBA3 са приложеног CD-а за разумевање реализације сличних задатака. На CD-у се налазе:

§         управљачка и спојна шема за штампање нацртане у програму AutoCAD 2008,

§         ова вежба симулирана у програму „Constructor“ (фајл „vezba3.Lad“),

§         анимације и симулације сличних управљачких задатака као и остали материјал везан за вежбу 3 (фолдер DODATNI MATERIJAL),

§         каталози са детаљним подацима и карактеристикама употребљених елемената (фолдер KATALOSKI PODACI);

·         Имајући у виду расположиву опрему и елементе студент треба сам да покуша да смисли другачију или допуни постојећу шему реализације, испроба њено функционисање у програму „Constructor“ и предложи је асистенту.

 

Провера припремљености студента

 

Одговорити на следећа питања:

·         Која је улога временских релеја? Како се најчешће деле према реаговању?

·         Која је разлика код релеја са кашњењем реаговања и кашњењем деактивирања?

·         Која функција релеја сe користи за вежбу? Зашто?

·         Шта се дешава са контактима релеја по истеку времена затезања?

·         Шта би се десило ако се на ред са жутом лампицом не би везао NC контакт временског релеја већ само кратко спојио?

·         Која је улога помоћног контактора Kp у последњој управљачкој шеми?

·         Шта ће се десити ако се пре истека времена затезања временског релеја делује на тастер за искључење? Да ли ће мотор стартовати по истеку затезног времена? Зашто?

·         Ако се случајно погреши, и  уместо NO контаката помоћног контактора Kp вежу његови NC контакт, шта ће се дешавати по стављању везе под напон, укључивањем главног прекидача напајања паноа?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рад у лабораторији

 

Вежба 3а.

 

Потребни елементи и подаци:

 

Назив елемента

Ком.

Конфигурација контаката

Напомена

Контактор К

1

-  3 NО главни

-  1 NО помоћни

Као главни користити први контактор који је обједињен са биметалном заштитом

Тастери Тu и Тi

2

-  1 NО

-  1 NC

Зелени тастер је са NО контактима.

Црвени тастер је са NC контактима

Временски релеј Т

1

-  1 NC

Релеј подесити на функцију А и на затезно време које је дато испод таблице

Лампице Хzel. и Хcrv.

2

 

Користе се зелена и црвена лампица

Биметална заштита FT

1

-  3 NО главни

-  1 NC помоћни

-  1 NО помоћни

Биметална заштита је у склопу првог контактора

Подесити временски члан T на затезно време t=10s.

Поступак рада:

 

·         Проверити да ли је главни прекидач у ормару искључен;

·         Идентификовати потребне елементе за реализацију и њихове контакте;

·         Повезати елементе према приложеној спојној шеми;

·         Прво повезати главне струјне кругове (црним везама) а на крају управљачки део (црвеним везама);

·         Преконтролисати везе;

·         Подесити потребне параметре (функцију релеја, затезно време);

·         Позвати асистента да преконтролише да ли је све добро повезано;

·         У присуству асистента укључити главни прекидач у ормару;

·         Извршити управљачки задатак;

·         Попунити извештај о обављеној вежби;

·         По обављеном задатку искључити мотор деловањем на тастер за искључење;

·         Искључити главни прекидач у ормару;

·         Развезати постојеће везе и вратити све у почетно стање.

 

Спојна шема:

䄀搀漀戀攀 匀礀猀琀攀洀猀

 

Слика 55 – Спојна шема вежбе 3а

 

Вежба 3б.

 

Потребни елементи и подаци:

 

Назив елемента

Ком.

Конфигурација контаката

Напомена

Контактор К

1

-  3 NО главни

-  1 NО помоћни

Ово је главни контактор. Користити први контактор који је обједињен са биметалном

Контактор Кp

1

-  3 NО главни

Ово је помоћни контактор. Изабрати један од два слободна

Тастер Тu и Тi

2

-  1 NО

-  1 NC

Зелени тастер је са NО контактима

Црвени тастер је са NC контактима

Временски релеј Т

1

-  1 NC

-  1 NО

Користе се и NО и NC контакти временског релеја. Релеј подесити на функцију А и на затезно време које је дато испод таблице

Лампице Hzel., Hžut. и Hcrv.

3

 

Користе се жута, зелена и црвена лампица

Биметална заштита FT

1

-  3 NО главни

-  1 NC помоћни

-  1 NО помоћни

Биметална заштита је у скопу првог контактора

Подесити временски члан T на затезно време t=10 s.

 

 

Спојна шема:

 

䄀搀漀戀攀 匀礀猀琀攀洀猀

 

 

Слика 56 – Спојна шема вежбе 3б.

 

Поступак рада:

 

 

 

Извештај о обављеној вежби: